Při vstupu do knihovny je nutné prokázat se O-N-T – více informací.

Makerspace

  • po zaškolení dostupné všem studentům a zaměstnancům MU
  • každý sudý týden v úterý 13:00–15:00 prohlídka technologií s knihovníkem
  • areál Arna Nováka 1, budova F (hlavní budova knihovny), 3. patro

Rezervovat Přístup do místnosti

Rezervace probíhá v kalendáři Outlook. Abyste získali přístup do místnosti a mohli pracovat s technologiemi, je nutné absolvovat zaškolení.

Dostupné technologie

Abyste získali přístup do Makerspace a mohli pracovat s technologiemi, musíte absolvovat školení a mít vytvořenou rezervaci v kalendáři místnosti. Každé druhé úterý může kdokoliv přijít na komentovanou prohlídku. ​K jednotlivým technologiím nabízíme vybrané materiály.

Ceník materiálů Napsat dotaz

3D tiskárna

Technické specifikace a dostupnost zařízení

 

Original Prusa i3 MK3S

Original Prusa MINI

Anycubic Kossel

MSLA CREALITY

Tiskový prostor

25 × 21 × 21 cm

18 × 18 × 18 cm

23 × 23 × 30 cm

12 × 7 × 12 cm

Podporované materiály

PLA, ABS, PET, HIPS, Flex PP, Ninjaflex, Laywood, Laybrick, Nylon, Bamboofill, Bronzefill, ASA, T-Glase

PLA, PETG, ASA, ABS, Flex

PLA, ABS, PETG, HIPS, Wood, PVA a ASA

UV Resin

Tryska

0,4 mm

0,4 mm

0,4 mm

 

Možnost tisku

SD karta

USB disk, SD karta

SD karta

USB tisk

Dostupnost

místnost Makerspace

na vyžádání

na vyžádání

na vyžádání

 

Jak tisknout na 3D tiskárně

Podrobný návod na tisk

1. Příprava 3D tiskárny

  • Zkontrolujte čistotu podložky, je pro tisk velmi důležitá. Znečištěná podložka = nepřichycení první vrstvy.
  • Předehřejte tiskárnu pro materiál, který chcete použít (PLA, PETG, ABS, …). Tiskárna vás vyzve k zavedení filamentu. Pro snazší zavedení zastřihněte konec filamentu do ostrého hrotu.

2. Zadání G-kódu

  • Připravte si G-kód pro danou tiskárnu. Pokud kód nemáte, vytvořte ho v příslušném programu, např. Prusa3D Slic3r, Cura.

2.1 Vytvoření G-kódu na Prusa3D Slic3r

Na počítači v Makerspace spusťte program Prusa3D Slic3r a vložte do něj soubor s příponou (.stl, .obj). Vpravo nahoře nastavte parametry rozlišení (stačí jednoduchý), nastavení tisku (např. 0,15 mm QUALITY), typ filamentu a tiskárnu. V případě potřeby změňte nastavení v kolonce podpěry a kolonce výplň. Pak klikněte na tlačítko Slice vpravo dole, tím si můžete exportovat G‐kód pro tiskárnu.

3. Tisk modelu

  • Soubor uložte na SD kartu nebo USB disk.
  • Zařízení vložte do tiskárny a pomocí volby Tisk z SD vytiskněte model.

4. Ukončení tisku

  • Odeberte kotouč filamentu z tiskárny a vypněte ji. 
  • Nepoužitý filament vraťte na Informační pult, kde také zaplatíte za využitý materiál.

Jaký zvolit materiál?

Materiál musí být vhodný pro tisk na dané tiskárně. Můžete použít vlastní filament nebo jej zakoupit u Informačního pultu. K dispozici máme PLA a PETG.

Pokud si nejste volbou materiálu jistí, napište nám.

Ceník materiálů PRUSA průvodce materiály

Virtuální realita

Technické specifikace 

  • HTC Vive Pro
  • dvojice 3,5" AMOLED displejů s rozlišením 1440 × 1600 px
  • integrovaná sluchátka s prostorovým zvukem a lokalizací, duální kamera a dva mikrofony s funkcí potlačení hluku
  • nastavitelný hlavový most
  • senzory SteamVR Tracking, G-sensor, gyroskop, IPD sensor
  • rozhraní USB-C 3.0, Bluetooth
Headset na virtuální realitu HTC Vive Pro

Jak pracovat s VR

Podrobný návod na VR

1. Příprava zařízení

  • Zkontrolujte, zda jsou kabely správně zapojeny. Ověřte zapojení do sítě.
  • Zapněte počítač a otevřete VIVEPORT nebo STEAM.
  • Přihlaste se do vybrané služby pomocí svých přístupových údajů nebo se registrujte.
  • Přesvědčte se, že v zóně pohybu nejsou žádné překážky.
Správné zapojení zařízení

2. Použití zařízení

  • Spusťte požadovaný program.
  • Do rukou uchopte ovladače a poutka si navlečte na zápěstí. Na hlavu si nasaďte brýle.
  • Pokud se kabel od brýlí zasekne, lehce za něj zatáhněte.
  • Každých 30 minut si udělejte přestávku 10–15 minut.
Správný úchop ovladačů

3. Ukončení práce

  • Odložte brýle a ovladače na původní místo.
  • Odhlaste se z VIVEPORT nebo STEAM služby a vypněte počítač.

Bezpečnostní upozornění

Okamžitě ukončete užívání, pokud pociťujete některé z následujících příznaků:

  • únava, nepohoda, bolest očí a hlavy,
  • změněné, zamlžené nebo dvojí vidění, případně jiné zrakové abnormality,
  • závrať, záchvat, nevolnost,
  • pocit dezorientace, narušené rovnováhy či koordinace ruka-oko,
  • mimovolné pohyby, škubání svalů nebo očí,
  • ztráta vědomí,
  • nadměrně pocení či slinění,
  • točí se vám hlava nebo jste ospalí,
  • příznaky podobné mořské nemoci.

Použití technologie není vhodné pro jedince s epilepsií. Virtuální realita je náročná na všechny smysly a mohla by způsobit šok či nepříjemné bolesti hlavy.

Dimenzování VR

Kabel od headsetu je dimenzován na vzdálenosti kopírující VR mřížku prostoru (na okrajích VR zóny se zobrazí čtvercová síť upozorňující na její okraj).

Střed zóny je určen závěsem headsetu.

Šicí stroj

Technické specifikace 

  • Brother FS70WTX
  • 70 druhů stehů (overlokový, skrytý, zesílený, šití pružných látek, ...)
  • 8 programů na vytvoření knoflíkových dírek
  • nastavení délky (max. 5 mm) a šířky (max. 7 mm) stehu
  • obsahuje ovládací panel, navlékač nitě, zapošívací tlačítko, volné rameno, osvětlení
  • k dispozici náhradní jehly, základní barvy nití, krejčovský metr
Šicí stroj Brother FS70WTX

Jak šít na šicím stroji

Podrobný návod na šití

1. Zprovoznění šicího stroje

  • Zkontrolujte zapojení síťového kabelu do stroje a do zásuvky. Zapojte ovládací pedál.
  • Zapněte stroj tlačítkem pro vypnutí/zapnutí.

2. Nasazení nitě

  • Zvolenou barvu horní nitě nasaďte na kolík cívky a veďte niť dle číslovaného návodu na stroji.
  • Standardně je osazena bílá spodní niť. Pokud potřebujete jinou barvu, postupujte dle tištěného návodu.

3. Nastavení stehu

  • Navolte druh, délku a šířku stehu a příslušnou patku. Její písmenné označení svítí na displeji po zvolení druhu stehu.

4. Rozjetí stroje

  • Nachystejte si látky a potřebné příslušenství.
  • Sešlápněte pedál a dle svých zkušeností upravte rychlost šití na hlavě stroje.
Řezací plotr

Technické specifikace 

  • i-Craft 2.0
  • tiskový prostor A4, A3
  • různé druhy podporovaných materiálů (polepovací, nažehlovací a magnetická fólie, papír)
  • gravírování na hliník
  • dostupný obslužný software Sure Cuts A Lot
Řezací plotter i-Craft 2.0

Jak pracovat s řezacím plotrem

Podrobný návod na řezání plotrem

1. Příprava řezání

  • Připravte si grafiku v programu Sure Cuts A Lot nebo ji mějte nachystanou na USB. Soubor by měl být ve formátu .plt.
  • Zapněte plotr tlačítkem na předním panelu. Otevřete horní kryt.

2. Vložení fólie

  • Zasuňte řezací fólii pomocí tlačítka vsunutí/vysunutí média.
  • Pokud se vám fólie vsune našikmo nebo dojde k jejímu zmačkání, použijte uvolňovací páčku uvnitř zařízení. Páčka v poloze nahoře znamená, že můžete s fólií manipulovat.
  • Nepoužívejte menší formát fólie než A4 naležato, jinak se nemusí do přístroje správně zasunout.

3. Zadání řezání

  • Pokud máte grafiku připravenou v progamu Sure Cuts A Lot, stiskněte tlačítko Cutter a následně potvrďte tlačítkem Cut. Plotr začne s řezáním.
  • Pokud máte grafiku připravenou na USB, vložte disk do zapnutého plotru s nasazenou fólií. Šipkami dolů vyberte v menu USB Drive a umístění souboru. Řezání spustíte tlačítkem se symbolem jehly.

Obecná doporučení

  • V programu můžete změnit volbu nastavení Pressure (přítlak řezacího nástroje) a Speed (rychlost řezání) v závislosti na použitém materiálu. Ve výchozím stavu jsou hodnoty nastaveny na 70 g a 15 cm/s. Doporučujeme používat výchozí hodnoty, pro řezání detailní grafiky doporučujeme snížit rychlost.
  • Před odesláním úlohy je možné nastavit i další volby jako je například mirror  (zrcadlení obrazu) nebo overcut (pro řezání grafických prvků s dodatečným okrajem; v návrhu musí být použity ořezové značky).

Bezpečnostní upozornění

  • Nikdy nesahejte na hrot řezacího nástroje zespodu pouzdra, mohli byste se pořezat.
  • Nesnažte se násilím vytrhnout nesprávně založené médium nebo podložku, mohli byste poškodit zařízení.
Plackovač

Technická specifikace a práce s plackovačem

  • matrice o průměru 37 mm a 56 mm
  • maximální gramáž papíru 200 g/m2
  • možnost zakoupit prázdné odznaky se špendlíkem
  • pro práci využijte videonávod

Videonávod pro práci s plackovačem

Lis na odznaky (plackovač)

Jak získat přístup do místnosti

Práva pro vstup do Makerspace získáte po absolvování školení k alespoň jedné z dostupných technologií. Po přidělení práv se do místnosti dostanete po přiložení čipové karty ke čtečce vedle dveří.

Místnost a technologie si i bez absolvování školení můžete prohlédnout každý sudý týden v úterý v čase 13:00–15:00. Přítomen bude knihovník, který vám vše ochotně předvede. Konání události si předem ověřte v Kalendáři místnosti. Prostřednictvím formuláře je možné domluvit individuální zaškolení pro jednotlivce nebo v rámci výuky.

Domluvit individuální školení Kalendář místnosti

Jak rezervovat Makerspace

Po přihlášení ke svému účtu Office 365 vytvořte novou událost v kalendáři Outlook, pojmenujte ji podle názvu technologie, kterou chcete použít, a ze seznamu místností vyberte místnost FF, Grohova 9, budova E, 04011, Makerspace ÚK FF.

Aby vám byla rezervace schválena, musíte absolvovat školení pro práci s vybranou technologií.

Podrobný návod rezervace

1. Přihlášení do kalendáře v Office 365

  • Můžete využít webové rozhraní na adrese outlook.office.com/calendar
  • Zadejte e-mail ve tvaru UČO@muni.cz a otevře se vám okno jednotného přihlášení.

2. Nová událost

  • Po otevření kalendáře vytvořte novou událost.

3. Podrobnosti události

  • Zadejte název (název technologie), datum a čas konání události, pro kterou si chcete místnost rezervovat.

4. Výběr místnosti

  • Začněte psát makerspace do pole pro místo konání a vyberte FF, Grohova 9, budova E, 04011, Makerspace ÚK FF.

5. Odeslání do kalendáře a schválení

  • Po přidání místa konání klikněte na symbol Poslat, tím událost uložíte. Po kontrole, zda jste proškoleni na zadanou technologii, rezervaci potvrdí v řádu několika hodin knihovník.

Časté dotazy (FAQ)

Mám problém s technikou, co mám dělat?

Pomocí pevné linky v místnosti zavolejte na Informační pult – klapka 6303.

Proč byla rezervace odmítnuta?

  • Pokoušeli jste se rezervaci vytvořit na čas mimo otevírací dobu knihovny.
  • Pokoušeli jste se vytvořit rezervaci delší než 240 minut.
  • Pokoušeli jste se vytvořit opakovanou událost.

Ani jeden bod pro vás neplatí? Napište nám na knihovna@phil.muni.cz a zjistíme, kde je problém.

Jak zrušit rezervaci?

Smažte vytvořenou událost ve vašem Outlook kalendáři (webové rozhraní) nebo v události smažte místo konání.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info