Umělá inteligence (AI)

AI nástroje nabízejí široké spektrum možností, od generování textů a překladů až po analýzu komplexních dat. Nabízíme řadu zdrojů a služeb, které vám pomohou tyto nástroje efektivně využívat ve studiu a výzkumu.

Zaslat dotaz Časté dotazy (FAQ)

Základy AI a nabídka služeb

Co je umělá inteligence

Jak AI nástroje fungují?

AI nástroje jsou založeny na sofistikovaných algoritmech, které umožňují strojům učit se z dat a provádět úkoly, které by dříve vyžadovaly lidskou inteligenci. Fungují převážně statisticky, což znamená, že na základě obrovského množství dat hledají pravděpodobné souvislosti a vytvářejí predikce. Je důležité si uvědomit, že výstupy AI nejsou vždy zcela pravdivé nebo přesné.

Příležitosti pro vysokoškolské prostředí

  • Zrychlení výzkumu: Využívání AI nástrojů nebo neuronových sítí může pomoci zefektivnit výzkum ve všech jeho fázích. Nástroje mohou pro začátek pomoci s vyhledáním vhodných zdrojů, podobně zaměřených autorů a také s prací nad zdroji samotnými, například formou konverzace nad studií nebo extrakce dat z publikace.
  • Zlepšení výuky: Využijte AI integrované do vašich oblíbených vzdělávacích pomocníků a snadněji tvořte interaktivní nástěnky v Padletu, vytvořte historickou personu, se kterou budou moci studující konverzovat nebo generujte ilustrativní obrázky do výuky.
  • Lepší samostudium: Využijte AI nástroje k studiu jazyků, memorování termínů, argumentaci nebo pro podporu kreativity. Poskytněte nástroji své poznámky a nechte se vyzkoušet, debatujte s chatem o tom, jaké otázky budou v testu a jaké jsou správně odpovědi, nechte nástroj rozvést návrh osnovy textu, vizualizujte data bez znalosti kódování, vytvořte ilustrace k probírané látce, aby se lépe pamatovala. Experimentujte.

Výzvy a problémy

  • Kvalita dat: Výsledky AI nástrojů jsou závislé na kvalitě vstupních dat. Nesprávná nebo zkreslená data mohou vést k nespolehlivým výsledkům.
  • Etické otázky: Používání AI nástrojů vyvolává řadu etických otázek, jako jsou otázky autorských práv, odpovědnosti za chyby a potenciální zkreslení.
  • Akademická integrita: Zneužití AI nástrojů může ohrozit akademickou integritu. Je důležité, aby studenti a vědci používali AI nástroje eticky a transparentně.
  • Omezení statistického přístupu: Je nutné si uvědomit, že AI nástroje mohou generovat texty, které jsou gramaticky správné a koherentní, ale nemusí být fakticky správné nebo odpovídat realitě.
Desatero práce s AI

Desatero práce s umělou inteligencí

  1. Výstup je tak dobrý, jako je dobrý vstup (prompt): Kvalitní výzkumné otázky a přesné zadání jsou základem pro relevantní výsledky analýz.
  2. K posouzení pravdivosti výstupu je nutné mít znalosti o tématu: Kritické myšlení a ověřování informací jsou nezbytné pro vědeckou integritu.
  3. Autor je vždy odpovědný za své dílo: Ať už je výstup generován AI či nikoliv, konečná odpovědnost za jeho obsah nese autor čili předkladatel. Odvolávání se na chyby AI není ospravedlnitelné.
  4. Respektovat autorská práva a citační etiku: Při využívání AI je nutné dodržovat zásady akademické integrity a správně citovat všechny zdroje.
  5. Nezneužívat AI k falšování dat nebo plagiátorství: Akademická práce vyžaduje poctivost a transparentnost.
  6. Správné využívání AI může obohatit náš výzkum a urychlit učení: AI může být mocným nástrojem pro analýzu dat, generování hypotéz a podporu kreativního myšlení.
  7. Chránit důvěrnost dat a respektovat soukromí: Při práci s osobními údaji je nutné dodržovat příslušné zákony a etické standardy.
  8. Dávat si pozor na uzavírání do názorové bubliny: Nástroje AI cílí na to, aby jejich uživatelé byli spokojení a často tak vytváří nebo nabízí obsah, se kterým bude uživatel spokojený. Nejsnáze je tento záměr viditelný na e-shopech nebo na sociálních sítích ve výběru příspěvků „pro vás“. Je potřeba si tuto funkci uvědomit a vědomě nabourávat bublinu, do které nás uzavírá.
  9. Být obezřetný vůči zkresleným datům a algoritmickým předsudkům: Výsledky AI mohou být ovlivněny kvalitou a reprezentativností vstupních dat.
  10. Předplácet na omezené období (max 3 měsíce): Pravidelná evaluace nástrojů je klíčová pro efektivní a nákladově optimalizovaný výzkum.

Destaro navazuje na univerzitní Stanovisko k využívání umělé inteligence a Doporučení k využití nástrojů umělé inteligence.

Stanovisko MU Doporučení MU

Doporučené zdroje

Doporučené vzdělávací zdroje

Chcete se ve světě umělé inteligence stále zdokonalovat? Naše lekce a workshopy vám poskytnou pevné základy. Pro hlubší ponoření do jednotlivých témat doporučujeme následující bezplatné online kurzy. Učte se vlastním tempem, kdy a kde se vám to hodí.

  • Elements of AI: Kurz uvádí základní informace k tomu, jak AI funguje a kde se tu vzala. Po každé lekci následuje praktické cvičení. Kurz je dostupný v několika jazycích včetně češtiny a je zaštítěn Úřadem vlády.
  • Ethics of AI: Kurz vytvořila University of Helsinki a zaměřuje se především na etické aspekty AI. Propojuje teoretické poznatky a praktická cvičení a jeho cílem je přemýšlení o AI technologiích udržitelně. Je zatím dostupný jen v angličtině, švédštině a finštině.
  • Building AI: Kurz navazuje na základy kurzu Elements of AI a zaměřuje se na technickou stránku vytváření AI modelů. Je určen pro začátečníky a nabízí dvě možnosti průchodu – se znalostí programování (v jazyce Python) a bez znalosti programování. Kurz je zatím jen v angličtině.

Na konci každého z kurzů máte možnost získat certifikát.

Časté dotazy (FAQ)

Studující si generují obsah úkolů – je to problém?

Problém to být nemusí, pokud je důraz kladen na porozumění textu a kritickou práci s ním. Aby vygenerovaný text opravdu splnil vysokoškolské nároky, musí prokázat hloubku a detail, které nástroj typicky nabídnout neumí, pokud k tomu není specificky vyzván (např. „uveď tuto konkrétní informaci o této události“ – je nutné znalost již mít). Zároveň pro generování odborných textů je nutné, aby zadavatel tématu rozuměl a dokázal vyhodnotit jeho faktickou správnost.

Můžu nechat AI vyhodnotit studentskou práci?

Tento problém je velmi podobný, jako když si studující vygenerují odpověď na domácí úkol. Zásadní rozdíl je v tom, že pokud si od nástroje necháte vygenerovat posudek na cizí práci, tuto práci nástroji poskytujete, a tím ji možná poskytujete třetí straně k potenciálně komerčním účelům bez vědomí autora. Druhým problémem je etika. Práce, ať už závěrečná nebo jinak kvalifikační, nemusí být vždy veřejná, může obsahovat osobní údaje autora či zkoumaných subjektů, zároveň může obsahovat části z různých důvodů utajované nebo bude v budoucnu publikována. Cizí soubory proto do nástrojů AI, kde nemáte absolutní jistotu, že je nástroj či jeho vlastník nevyužije, nikdy nenahrávejte. Samozřejmě se s nástrojem můžete poradit nad vlastním textem hodnocení a nechat si jej třeba upravit, aby kritizovalo konkrétní chyby, ale zároveň poskytlo motivaci k další práci a vyzdvihlo jiné aspekty práce.

ChatGPT mi upravil část článku, patří tato přegenerovaná část mě nebo OpenAI?

Výstup zpravidla patří uživateli aplikace. V pravidlech aplikace je výslovně uvedeno, že veškerý vygenerovaný obsah patří uživateli. Uživatel je ale povinen vždy uvést, že obsah byl vytvořen prostřednictvím ChatGPT. Není dovolené vydávat obsah z ChatGPT za své vlastní autorské dílo. S vlastnictvím obsahu se pojí odpovědnost za obsah. Důležité je vědět, že provozovatel služby ChatGPT se zříká jakékoli odpovědnosti za vytvořený obsah. Je na každém uživateli, aby si sám výstupy před jejich publikací zkontroloval. Je možné, že se právnický precedens změní, nicméně v tuto chvíli toto prohlášení vychází z pravidel AI nástrojů.

Jak mám citovat AI ve své práci?

O citaci AI ve své práci je dobré se poradit se svým vyučujícím či vedoucím, případně je možné konzultovat doporučení MU. Vy i vaši vyučující můžete využít konzultace s knihovníkem a pro potřeby předmětu zvolit vhodný způsob citování.

Doporučení MU k využívání AI

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info